Tietosuojaseloste

Toimintamme ja palvelujemme tarjoaminen ja toimittaminen edellyttää henkilötietojen keräämistä, tallentamista ja käsittelyä. Pidämme yksityisyyttäsi tärkeänä ja olemme suunnitelleet henkilötietojen käsittelyyn liittyvää prosessia siten, että yksityisyytesi tulee huomioitua mahdollisimman hyvin. Noudatamme tietosuoja-asioissa tämän tietosuojaselosteen ohella kulloinkin voimassaolevaa tietosuojasääntelyä.

REKISTERINPITÄJÄ

Lakitoimisto Omajuristi Oy

Y-tunnus: 2260292-6

Pakkahuoneenkatu 15 A 10

90100 Oulu

0505721940

pentti.seppanen@omajuristi.fi

 

MIKSI KERÄÄMME HENKILÖTIETOJA?

Keräämme ja käsittelemme henkilötietoja vain ennalta määrätyissä tarkoituksissa ja siten, että meillä on siihen lain mukainen peruste.

Keräämme ja käsittelemme henkilötietoja erityisesti lakipalvelujemme tarjoamiseen, toimittamiseen ja kehittämiseen liittyen. Lakipalveluilla tarkoitetaan tässä laajasti kaikkia palvelujamme mukaan lukien lakikonsultoinnit, oikeudenkäynnit ja koulutukset.

Keräämme ja käsittelemme henkilötietoja myös siinä tarkoituksessa, että pystymme tunnistamaan asiakkaan, joka ostaa palveluita verkkosivujemme kautta (mm. koulutukset).

Keräämme ja käsittelemme henkilötietoja myös markkinointi- ja asiakasviestintätarkoituksessa. Henkilöllä on aina oikeus kieltää henkilötietojensa käyttö suoramarkkinointitarkoituksessa.

Lisäksi saatamme käsitellä henkilötietoja myös oikeudellisten velvoitteiden täyttämiseksi ja vaatimusten tai vaatimuksiin vastaamisen valmistelemiseksi.

Henkilötietojen käsittely toiminnassamme perustuu pääasiassa sopimuksen täyttämiseen. Henkilötietojen käsittely voi perustua myös asiakkaan suostumukseen tai oikeutettuun etuumme.

 

MITÄ HENKILÖTIETOJA KERÄÄMME?

Keräämme ja käsittelemme vain tarpeellisia henkilötietoja. Kerättävät ja käsiteltävät tiedot vaihtelevat palvelu- ja toimeksiantokohtaisesti sekä myös asiakaskohtaisesti.

Esimerkiksi asiakkaana olevan yrityksen osalta kerättävät ja käsiteltävät henkilötiedot ovat lähinnä yrityksen yhteyshenkilön tietoja kuten yhteyshenkilön nimi, tehtävänimike, sähköpostiosoite, puhelinnumero ja yhteydenottopyynnöt sekä toimeksiantoon liittyvät tiedot ja sähköpostikirjeenvaihto. Myös yhteyshenkilön työnantajan nimi-, yhteys- ja laskutustiedot ovat tarpeellisia henkilötietoja, joita keräämme ja käsittelemme.

Yksityishenkilönä olevan asiakkaan osalta kerättäviä ja käsiteltäviä tietoja ovat muun muassa nimi, syntymäaika, osoite, sähköpostiosoite, puhelinnumero sekä toimeksiantoon liittyvät tiedot/asiakirjat ja sähköpostikirjeenvaihto. Myös henkilötunnuksen kerääminen ja käsitteleminen voi olla tarpeellista joidenkin palvelujen ja toimeksiantojen toteuttamisessa.

Verkkokoulutusten ostajien osalta keräämme ja käsittelemme edellä ilmoitettujen tietojen lisäksi tilaukseen liittyviä henkilötietoja kuten tilauksen sisältö, tilauksen päivämäärä, maksutavan valinta, tilaushistoria ja IP-osoite.

 

MISTÄ SAAMME HENKILÖTIETOJA?

Keräämme henkilötietoja pääasiassa henkilöiltä itseltään palvelun toimittamisesta sopimisen yhteydessä ja asiakassuhteen aikana. Tietoja voidaan kerätä asiakkaalta mm. sähköpostitse, puhelimitse, sosiaalisen median palvelujen kautta tai asiakastapaamisissa.

Lisäksi keräämme henkilötietoja mahdollisista asiakkaista ja nykyisistä asiakkaista kotisivujemme yhteydenottolomakkeen kautta. Voimme kerätä tietoa nettisivujemme käyttöön liittyen myös Google Analytics -palvelun avulla.

 

KETKÄ KÄSITTELEVÄT HENKILÖTIETOJA?

Henkilötietoja käsittelee pääasiassa vain ne henkilöt, jotka osallistuvat palvelun suorittamiseen.

Mikäli käytämme ulkopuolisia alihankkijoita, jotka käsittelevät henkilötietoja, huolehdimme siitä, että henkilötietojen luottamuksellisuus säilyy ja tietoja käsitellään lain mukaisesti. Henkilötietoja käsitteleviä ulkopuolisia alihankkijoita voidaan käyttää esimerkiksi taloushallintopalvelujen, markkinoinnin ja tietojen tallennuksen osalta.

Emme luovuta henkilötietoja muutoin emmekä myy niitä markkinointitarkoituksiin. Tietoja voidaan kuitenkin luovuttaa, jos laki, tuomioistuin tai muu toimivaltainen viranomainen sitä edellyttää.

 

MITEN HENKILÖTIETOJA SÄILYTETÄÄN JA SUOJATAAN?

Henkilötietoja säilytetään pääasiassa sähköisessä muodossa mutta tarpeen tullen myös paperisena.

Sähköisessä muodossa säilytettäviä tietoja suojataan alan yleisten standardien mukaisesti ja siten, että tietojen käsittelyyn ja tallennukseen valitaan luotettavia palveluntarjoajia. Paperisena säilytettävät henkilötiedot on asianmukaisesti arkistoituna.

Emme säilytä henkilötietoja pidempään kuin on tarpeen. Henkilötietojen säilytysajat vaihtelevat tilanteesta, käyttötarkoituksesta, käsittelyperusteesta ja myös lainsäädännöstä riippuen. Pyrimme poistamaan turhia tietoja ja päivittämään vanhentuneita tietoja aika ajoin ja tarpeen mukaan.

 

MITÄ OIKEUKSIA SINULLA ON HENKILÖTIETOJESI SUHTEEN?

Sinulla on oikeus tarkistaa rekisteriin tallennetut tietosi ja vaatia virheellisen tiedon korjaamista sekä puutteellisen tiedon täydentämistä ilmoittamalla siitä meille.

Mikäli käsittelemme tietojasi suostumuksesi perusteella, voit milloin tahansa peruuttaa suostumuksen ilmoittamalla siitä meille. Mikäli käsittelemme tietojasi muilla perusteilla, voi sinulla olla tietyissä tilanteissa oikeus rajoittaa tietojen käsittelyä.

Voit myös milloin tahansa kieltää suoramarkkinoinnin ilmoittamalla siitä meille.

Tee tietosuoja-asioihin liittyvät ilmoitukset ja vaatimukset kirjallisesti postitse tai sähköpostitse, niin me vastaamme sinulle tietosuoja-asetuksessa säädetyssä ajassa. Tällaisessa tilanteessa joudumme tarkistamaan henkilöllisyytesi, että varmistamme tietojen menevän oikealle henkilölle.

Mikäli katsot, että henkilötietojasi ei käsitellä lain mukaisesti, voit myös tehdä valituksen valvontaviranomaiselle, joka on tällä hetkellä tietosuojavaltuutettu.