Sopimukset

Työsopimus

alk. 990,00 + alv

Työsopimus on useissa yrityksissä tärkein sopimus. Yhden työsopimuksen kustannukset työnantajalle ovat vähintään kymmeniä tuhansia euroja vuodessa palkkojen ja muiden maksujen muodossa. Valmiit sopimusmallit ovat harvoin optimaalisia juuri omaan tilanteeseen. Näistä syistä suosittelemme panostamaan yrityskohtaisiin työsopimuspohjiin.

Työsopimuksessa tulee sopia ainakin työsopimuksen kestosta, työtehtävistä, työn suorittamispaikasta, palkkauksesta, työajasta, vuosilomasta ja irtisanomisajasta. Myös koeajasta ja salassapitoehdoista kannattaa yleensä sopia. Joissakin tilanteissa kilpailukieltoehto, etätyöehto, koulutuskustannusehto ja matkustusehto ovat tarpeellisia. Olisiko järkevää sopia myös siitä, kenelle kuuluu oikeudet työntekijän luomiin aineistoihin? Erityisen tarkkana työsopimusta laadittaessa kannatta olla määräaikaisuudesta sovittaessa. Käytännössä tärkeää on myös ymmärtää, tuleeko työsuhteeseen sovellettavaksi jokin työehtosopimus.

Palvelu sisältää:

• Työsopimuksen ehtojen määrittely yhdessä asiakkaan kanssa

• Valmis asiakkaalle räätälöity työsopimuspohja käytettäväksi työsuhteissa

Kauppaedustussopimus

alk. 990,00 + alv

Kauppaedustajalaissa on säännöksiä kauppaedustajan ja päämiehen oikeuksista ja velvollisuuksista. Laissa on säännelty mm. palkkioista ja sopimuksen irtisanomisesta. Osa säännöksistä on sellaisia, joista ei voi sopimuksella poiketa. Nämä pakottavat säännökset tulee ottaa huomioon sopimusta laadittaessa.

Huomaa myös, että myyjä voi olla joko työsuhteinen ”myyntimies” tai itsenäinen elinkeinonharjoittaja, jota kutsutaan kauppaedustajaksi tai agentiksi. Näiden kahden välinen rajanveto ei ole aina helppoa mutta se vaikuttaa siihen, mitä lainsäädäntöä sovelletaan. Kysy, niin me neuvomme!

Kauppaedustussopimuksessa kannattaa käsitellä mm. seuraavia kysymyksiä:

• Onko kauppaedustajalla oikeus solmia sopimuksia päämiehen nimiin vai välittääkö hän ainoastaan asiakkaiden tarjouksia päämiehelle?

• Minkälaisia oikeuksia ja velvollisuuksia kauppaedustajalle annetaan esimerkiksi hinnanalennusten tai asiakasreklamaatioiden hoitamisen osalta?

• Mitkä ovat sopimuksen piiriin kuuluvat tavarat?

• Millä alueella kauppaedustaja toimii ja onko kauppaedustajalla yksinoikeus alueella?

• Miten provisio määräytyy?

• Kauanko sopimus kestää ja miten se voidaan päättää?

• Kilpailukielto- ja salassapitoasiat

Palvelu sisältää:

• Sopimuksen ehtojen määrittely yhdessä asiakkaan kanssa

Johtajasopimus

alk. 990,00 + alv

Johtaja on yleensä (paitsi toimitusjohtaja) työsuhteessa. Johtajasopimusta laadittaessa pitää huomioida sopimusvapautta rajoittava työlainsäädäntö. Kaikkia työlakeja ei kuitenkaan sovelleta johtajiin. Esimerkiksi työaikalakia ei sovelleta kaikkiin johtajiin. Niinpä johtajasopimuksissa voidaan muita työsopimuksia vapaammin sopia erilaisista asioista.

Johtajasopimuksella voidaan sopia esimerkiksi sopimuksen kestosta, tehtävistä, palkkauksesta, muista etuuksista, kulukorvauksista, edustamisesta, lomista, kilpailukiellosta, sivutoimista, salassapidosta ja houkuttelukiellosta jne. Myös johtajasopimuksen päättymiseen liittyvät asiat, kuten irtisanomisajat ja purkamisoikeus on yleensä syytä käsitellä sopimuksessa.

Toimitusjohtajasopimus

alk. 990,00 + alv

Toimitusjohtaja ei ole yleensä työsuhteessa. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että työsuhdetta koskevat lait ja työehtosopimukset eivät tule sovellettavaksi, mistä syystä asioista kannattaisi sopia osapuolten kesken tarpeeksi kattavasti.

Toimitusjohtajasopimuksessa voidaan sopia sopimuksen kestosta, tehtävistä, palkkauksesta, muista etuuksista, kulukorvauksista, edustamisesta, lomista, kilpailukiellosta, sivutoimista, salassapidosta ja houkuttelukiellosta jne. Myös sopimuksen päättymiseen liittyvät asiat, kuten irtisanomisajat, purkamisoikeus ja mahdollinen ”kultainen kädenpuristus” on yleensä syytä käsitellä sopimuksessa.

Toimeksiantosopimus

alk. 990,00 + alv

Työtä voidaan teettää palkkaamalla oma työntekijä tai sitten antaa toimeksianto itsenäiselle yrittäjälle. Työntekijä tekee työtä työnantajan johdon ja valvonnan alla. Itsenäinen yrittäjä puolestaan suorittaa tehtävän itsenäisesti (ilman johtoa ja valvontaa). Muista, että et voi aina vapaasti päättää, onko kyseessä itsenäinen yrittäjä vai työntekijä, vaan tosiasialliset työskentelyn olosuhteet ratkaisevat tilanteen. Toki myös sopimusehdoilla on merkitystä.

Toimeksiantosopimuksia on hyvin erityyppisiä. Esimerkiksi asiantuntijapalvelu-toimeksiantoa koskevaa lainsäädäntöä ei ole Suomessa, mistä syystä asioista sopiminen on erityisen tärkeää. Ja toisaalta asioista saa sopia vapaasti. Toimeksiantosopimuksessa voidaan sopia esimerkiksi toimeksiannon sisällöstä (myös siitä mitä se ei sisällä), hinnasta, toimitusajasta, salassapidosta, immateriaalioikeuksista, henkilötietojen käsittelystä jne.

Ota yhteyttä, niin räätälöidään juuri sinun tarpeita vastaava sopimus.

Alihankintasopimus

alk. 1100,00 + alv

Aina ei tarvitse palkata omaa työvoimaa. Työtä voidaan teettää myös ostamalla se alihankintana toiselta yritykseltä. Alihankintasopimus tehdään työn lopputuloksesta (ei työpanoksesta). Jos ostetaan työntekijöiden työpanosta, on kyse vuokratyöstä. Alihankinnan ja vuokratyön erottelu on tärkeää mm. vastuukysymysten vuoksi: Vuokratyössä työvoiman ostajalle siirtyy tiettyjä työnantajan oikeuksia ja velvollisuuksia. Alihankinnassa työnantajavelvoitteet säilyvät alihankkijayrityksellä.

Alihankintasopimuksessa tulisi sopia ainakin suorituksen sisällöstä ja laatuvaatimuksista sekä maksettavasta korvauksesta. Myös suorituksen aikataulusta ja sopimuksen kestosta sekä sopimuksen päättämisestä kannattaa sopia. Erityisen tärkeää alihankintasopimuksissa on sopia vastuukysymyksistä viivästys- ja virhetilanteissa.

Tiedätkö, täytyykö sinun selvittää tilaajavastuulain mukaisia asioita ennen alihankintasopimuksen solmimista? Kysy, niin me kerromme!

• Tilaajavastuulain velvoitteiden selvittäminen asiakkaalle

Sopimus työvoiman vuokrauksesta

alk. 1100,00 + alv

Vuokrayrityksen ja käyttäjäyrityksen kesken laaditaan sopimus työvoiman vuokrauksesta. Vuokrayrityksen ja työntekijän välillä on puolestaan työsopimussuhde, jota koskee työlait, mahdollinen työehtosopimus ja tietysti työsopimuksen ehdot. Kuitenkin vastuu työnantajavelvoitteista on jaettu vuokrausyrityksen ja käyttäjäyrityksen välillä.

Sopimuksessa työvoiman vuokrauksesta kannattaa sopia sopimuksen kestosta ja päättämisestä sekä laskutusperusteista ja maksuehdoista. Osapuolten oikeuksiin ja velvoitteisiin (mm. työnantajavelvoitteiden osalta) on myös hyvä kiinnittää huomiota sopimuksessa. Myös vastuukysymykset ja salassapitoasiat ovat tärkeitä.

Huomaa, että joidenkin alojen työehtosopimuksissa on rajoitettu vuokratyöntekijöiden käyttöä. Tilaajavastuulain mukaiset selvitysvelvoitteet koskevat yleensä myös vuokratyövoiman käyttöä. Ota yhteyttä niin selvitetään tilannettasi!

Työntekijän kilpailukieltosopimus

alk. 550,00 + alv

Kilpailukieltosopimuksella rajoitetaan työntekijän oikeutta tehdä työsuhteen päättymisen jälkeen uusi työsopimus kilpailijan kanssa ja/tai harjoittaa yrittäjänä kilpailevaa toimintaa. Kilpailukieltoehdosta sopimista on kuitenkin rajoitettu melko voimakkaasti lainsäädännössä.

Kilpailukieltoehto voidaan sisällyttää työsopimukseen tai työntekijän kanssa voidaan laatia erillinen kilpailukieltosopimus. Kilpailukieltosopimus voidaan solmia myös myöhemmin työsuhteen jo voimassa ollessa. Tällainen tilanne voi tulla eteen esimerkiksi, jos työnantaja järjestää työntekijälle sellaista koulutusta, että kilpailukielto on lain mukaan sallittu. Mitä rajoitetummin kilpailukielto on sopimuksessa määritelty, sen hyväksyttävämpi se käytännössä on.

Onko teillä tarvetta kilpailukieltosopimukselle? Ota yhteyttä, niin laaditaan sellainen.

Salassapitosopimus

alk. 550,00 + alv

Työntekijä ei saa lain mukaan paljastaa tai hyödyntää työnantajan liikesalaisuuksia työsuhteen kestäessä. Salassapitovelvollisuus jatkuu lain mukaan myös työsuhteen päätyttyä, mutta vain jos työntekijä on saanut tiedot oikeudettomasti. Tästä syystä on usein järkevää sopia työntekijöiden kanssa salassapidosta, joka jatkuu työsuhteen päätyttyä. Sopimuksella voidaan suojata niin omia kuin asiakkaiden ja yhteistyökumppaneidenkin liikesalaisuuksia.

Salassapitosopimuksessa tulee sopia erityisesti siitä, mikä on salassa pidettävää tietoa. Myös tiedon käsittelystä, käyttötarkoituksesta ja mahdollisista sanktioista kannattaa sopia.

Jos tarvitset salassapitosopimusta työntekijän tai esimerkiksi yhteistyökumppanin kanssa, ota yhteyttä. Laaditaan tarpeisiinne sopiva!